Friday 15 April 2011

SAHABAT..



Aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan.. Dari melihatmu gembira dalam kelalaian..
Aku bangga mendengar tangisanmu real sad sobsob.. Kerana pengorbananmu.. Dari melihat tawamu dalam penghianatan..
Aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran.. Dari hidup dalam kesesatan.. Kerana jangan lupa sahabat.. Muliamu bukan pada pangkat dan harta.. Tapi kerana islam adalah pakaianmu clap thumbs up.. Saudara islamku wink..

Saidina Ali r.a berkata: Jika engkau perlukan nikmat dunia, Cukuplah islam itu sebagai hikmat.. Cukuplah islam itu sebagai nikmat.. Jika engkau ingin menjadi asyik, Cukuplah ketaatan itu sebagai keasyikanmu.. Dan jika engkau mahukan pengajaran, Maka cukuplah mati itu sebagai pengajaranya
..


Carilah hatimu pada tiga tempat.
Cari hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran.
Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat.
Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati.
Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai... hati!".

~Imam Al-Ghazali~

7 Ayat-ayat Cinta...

Sabda Rasulullah S.A.W: Barangsiapa yang menghafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakn oleh ALLAH dan para malaikat dan  akan diampunkn segala dosanya meskipun banyak seperti buih di lautan..

1. Bismillahirrahmanirrahim.. (dgn nama ALLAH yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang) amalkanlah pada permulaan setiap perkara yang ingin dilakukn..

2. Alhamdulillah... ( segala puji bg ALLAH) selepas melakukan segala pekerjaan..

3. Astaghfirullah.. (aku memohon keampunan dari-Mu) jika terslap mengatakan sesuatu yang buruk..

4. InsyaALLAH.. ( dengan izin ALLAH) jika anda ingin melakukan sesuatu pada msa akan datang..

5.Lahaulawala quwatailla billah.. (tidak ada melainkan ALLAH aku bermohon segala kekuatan)..jika anda memerlukan sesuatu kekuatan dalam perkara yang anda ingin lakukan..

6. Innalillah hi waiina ilaihirajiu'un.. ( Sesungguhnya daripada Dialah aku datang dan kepada Dialah aku kembali) jika anda ditmpa musibah atau menghadap berita kematian..

7. Laillahaillallah..( tiada Tuhan melainkan ALLAH)
bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. Amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Sabda Rasullulah siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada....

Anis.

No comments:

Post a Comment