Saturday 20 August 2011

Langkah Pencegahan


Begitu ramai yang menjadi mangsa siber buli. Bagi mencegah kita atau ahli keluarga serta kenalan kita menjadi salah seorang mangsa siber buli mari kita mengambil langkah-langkah seperti di bawah:

Ada beberapa tindakan pencegahan yang dapat mengambil anak-anak, termasuk:

1. Jangan men-download gambar dari sumber yang tidak diketahui-mereka boleh eksplisit secara seksual.

2. Menggunakan e-mel penapis.

3. Menceritakan kepada orang dewasa jika terdapat sesuatu yang dilakukan secara online membuat mereka merasa tidak selesa atau takut.

4. Memilih nama skrin gender-neutral yang tidak mengandungi kata-kata bernada seksual atau mendedahkan maklumat peribadi.

5. Jangan mendedahkan maklumat peribadi mengenai diri mereka sendiri (termasuk usia dan jenis kelamin) atau maklumat mengenai keluarga mereka tidak kira siapapun dan tidak mengisi profil peribadi dalam talian. Untuk aturan lebih khusus mengenai maklumat peribadi di tapak seperti Windows Live Spaces atau MySpace, sila lihat Bagaimana membantu anak-anak anda menggunakan laman rangkaian sosial Web dengan lebih dalam.

6. Menghentikan komunikasi e-mel, perbualan mesej segera, atau berbual kalau ada yang mula mengajukan soalan yang terlalu peribadi atau seksual sugestif.

7. Tampal perjanjian online keluarga berdekatan komputer untuk mengingatkan mereka melindungi privasi mereka di Internet.

sumber: http://googlesme.com/category/keselamatan-internet/

Nurul Amni.

No comments:

Post a Comment