Saturday 30 April 2011

Demi Masa...

Bismillahirahmannirahim...

Masa...
Di katakan orang selalu tentang masa. Baik orang besar atau orang kecil atau sesiapa saja. Malah di sebut orang masa itu senilai emas. Walaupun realiti terkadang emas itu lebih di nilaikan dari masa.

Di dunia ini,' masa ' di terjemahkan orang seumpama seutas jam tangan. Pentingnya masa itu di nukilkan orang sehinggakan nilai seutas jam itu sehinggakan mencecah ribuan ringgit. Terkadang kualiti ciptaan itu. Yang lebih nilaian dari ' masa ' itu sendiri.

Masa...
Di sabdakan Nabi SAW menyampaikan pesan kepada umatnya. Kualiti masa itu ada kepadanya lima perkara mesti di jaga. Di sabitkan Nabi SAW tahu akan selok-belok perangai umatnya. Dan lima perkara itu tiadalah sempurnanya melainkan di nukilkan. Lima perkara yang merosakkan orang kepadanya.

Masa...
Sihat sebelum sakit..
Lapang sebelum sibuk..
Kaya sebelum miskin..
Muda sebelum tua..
Hidup sebelum mati..
Di suruh menjaga oleh nabi saw kepada umatnya...

Masa...
Apabila sakit sihat mu tidak menangisi di keranakan diri mu..
Di keranakan sibuk tiada padanya lapang mengasihani mu..
Setelah miskin mu kaya mu tidak akan bersama mu lagi..
Sesudah tua muda mu tidak akan kembali lagi..
Dan apabila mati hidup mu sudah tiada ada lagi...

Demi Masa...
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan mereka berpesan-pesan dengan kebenaran. Mereka berpesan-pesan dengan penuh kesabaran. Di firmankan Allah swt di kitabNya yang suci...

Masa...
Di fahami orang ia penghubung kehidupan. Masa adalah nadi kepadanya kehidupan. Jesteru sangat-sangat di khuatirkan orang terputus kehidupan. Dengan sebab terhentinya masa...

Sungguh !
Sebenarnya... Tiadalah orang yang paling rugi melainkan mereka yang lalai dari mengingati masa...


Anis.

No comments:

Post a Comment